Linkbuilding is al jaren een bekend begrip binnen het (online) marketing vakgebied. Sommige bedrijven denken hier niet voldoende resultaten mee te kunnen behalen, maar dat is een gemiste kans. Het is anno 2023 namelijk niet meer weg te denken uit je online strategie. Maar wat is het precies?
Wat is linkbuilding?
Bij linkbuilding wordt er vanaf externe websites naar jouw website gelinkt. Dit kan naar een specifieke pagina zijn, of naar de homepage van je website. Het doel hiervan is eenvoudig: beter gevonden worden in zoekmachines als Google of Bing. Het aantal kwalitatieve backlinks heeft namelijk positief effect op de zoekmachineprestaties van jouw website. Je kunt dus door middel van linkbuilding je SEO-positie verbeteren! De backlinks zorgen ervoor dat je de autoriteit van jouw website verhoogd. Iets waar zoekmachines veel waarde aan hechten.
Kwaliteit boven kwantiteit
Als je dacht dat je simpelweg een web van websites op kunt zetten die naar elkaar linken om je SEO-positie te verbeteren, dan heb je het mis. De autoriteit van de verwijzende website is erg belangrijk. Websites worden door online marketeers daarom vaak eerst beoordeeld op basis van hun ‘trustflow’ en ‘domein autoriteit’. Een link van één website van een bedrijf met een hoge score op beide aspecten zal vele malen meer waard zijn dan tien links van websites met een hele lage domein autoriteit. Er zijn verschillende tools om na te gaan wat de trustflow en domein autoriteit van een website zijn, zodat je jouw linkprofiel bewust op kunt bouwen.
Natuurlijk linkprofiel opzetten
Je kunt de algoritmes van zoekmachines niet voor de gek houden. Het aanschaffen van links in bulk is dan ook een onverstandige keuze. Zorg dat je een natuurlijk linkprofiel opbouwt en stem de plaatsing van de links af met de verwijzende websites. Verdeel de plaatsing bijvoorbeeld over dagen of weken. Kies daarnaast voor geschikte ankerteksten. Dat wil zeggen: zorg dat het woord, of de zin, waar jouw link aansluit bij de verwijzende URL en de pagina waarnaar de link verwijst. Als je bijvoorbeeld wilt verwijzen naar jouw webshop pagina met kralenarmbandjes, dan is het handig om dit in de ankertekst te verwerken.
Aan de slag met linkbuilding
Je kunt geschikte websites benaderen voor een verwijzing naar jouw site, echter is hiervoor in de meeste gevallen een betaling vereist. Door goede en relevante content aan te bieden op je website is de kans op gratis links wel groter. Daarnaast kun je in veel gevallen jouw website gratis toevoegen op online bedrijfsgidsen. Begrijp wel dat dit niet de websites zijn met de hoogste domein autoriteit. Tip: vraag je klanten of leveranciers of zij een verwijzing naar jouw website willen plaatsen op hun website. Ook verwijzingen van social media kanalen zoals Facebook, LinkedIn en Pinterest worden meegenomen door zoekmachines.
Linkbuilding kan dus een effectieve bijdrage leveren aan jouw online marketingstrategie. Het vereist echter wel een goede planning én de juiste voorbereiding. Met de juiste tools en goede connecties kom je al een heel eind en zorg jij ervoor dat jouw website beter vindbaar wordt in zoekmachines! Wil je meer weten over het verbeteren van je SEO positie? Download dan ons SEO E-Handboek.