Social Media, Featured

Maak een contentplanning: handige tips & tools!

Als je met jouw bedrijf actief inzet op social media is het hebben van een contentplanning geen overbodige luxe. Een contentplanning is een handige planning voor alle (online) content. In dit handige marketing hulpmiddel kun je aangeven welke content, door wie, wanneer en op welk platform deze gepubliceerd gaat worden. In deze blog leggen we je uit hoe je aan de slag gaat met een contentplanning én welke tools je hierbij helpen!

De voordelen van een contentplanning

Het maken van een contentplanning heeft verschillende voordelen. Omdat je deze planning vooraf maakt, zorg je ervoor dat alle bedrijfsdoelstellingen centraal staan. Handig, want op deze manier kun je er ook meteen over nadenken hoe je deze doelen meetbaar gaat maken. Een ander voordeel van een contentplanning is het feit dat je vooraf kunt zien of al je berichten wel een eenheid uitstralen. Tot slot werk je ver vooruit waardoor je veel meer tijd over hebt voor andere dingen! 

Aan de slag met een contentplanning

Wil jij aan de slag met een contentplanning? Dat is een hele verstandige keuze. Begin altijd met het bepalen van de kanalen waarop je jouw content wilt delen. Denk aan social media kanalen als Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn. Natuurlijk kun je ook je zakelijke blog betrekken in je contentplanning. De keuze voor kanalen is afhankelijk van je doelgroep. Op welke kanalen is jouw doelgroep actief? Vervolgens ga je na hoe vaak per week je content wil delen en op welke momenten! Voor een blog kies je bijvoorbeeld voor eens per maand terwijl je op Instagram misschien wel twee keer per week voorbij wil komen. Om erachter te komen wat het beste tijdstip is om jouw content te delen kun je verschillende tijdstippen testen en de tijdstippen van de meest gelikete berichten als basis aanhouden.

Nu kan het plannen echt beginnen! In de contentplanning geef je dus aan welke content je gaat publiceren, op welke dagen/tijdstippen én op welk kanaal. Daarnaast geef je aan wie de content gaat maken én kun je bijhouden wat de status is van jouw blogberichten of Instagram posts!

Contentplanning maken: een handige tool!

Natuurlijk kun je met behulp van Excel een simpele contentplanning opzetten, maar het kan nóg makkelijker. De tool Monday.com”helpt je om een complete contentplanning bij te houden, zodat jij altijd overzicht hebt over alle uitingen van jouw bedrijf.

Wil jij aan de slag gaan met social media, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Check dan onze blog Tips & tricks: aan de slag met social media of laat je social media uitbesteden!  

DEEL DIT BERICHT

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Gerelateerde berichten

Recente berichten

GRATIS kerstkaart design in jouw huisstijl

Nu oktober alweer op zijn einde loopt staan de feestdagen voor de deur. Dé ideale kans voor klantbinding en het versterken van de band tussen jou en je klanten! Door

Offline marketing: tips, tricks & voorbeelden

In een wereld waarin digitalisering een steeds grotere rol speelt, leggen veel bedrijven de focus op online marketing. Daarbij vergeten we soms de kansen die offline marketingmiddelen ons bieden. Heb

Maak een contentplanning: handige tips & tools!

Als je met jouw bedrijf actief inzet op social media is het hebben van een contentplanning geen overbodige luxe. Een contentplanning is een handige planning voor alle (online) content. In