Social Media, Featured

Tips & Tricks: aan de slag met social media

Bedrijven die niet actief zijn op social media lopen een enorme kans mis. Social media kanalen als Facebook, Instagram of LinkedIn zijn namelijk ideaal om in contact te komen met jouw doelgroep, te werken aan de branding van jouw bedrijf en je naamsbekendheid te vergroten. Die kans moet je met beide handen aangrijpen, maar het goed bijhouden van social media is een tijdrovend klusje. Bovendien weten veel bedrijfseigenaren niet waar ze moeten beginnen. Met deze blog helpen we je een handje op weg!

#1 Doelgroep bepalen

Voor je met social media aan de slag gaat is het belangrijk om een aantal zaken op papier te zetten. In jouw social media plan werk je bijvoorbeeld uit wie jouw doelgroep is. Hier sluit je de kanalen op af. Zo is LinkedIn een platform wat vooral B2B heel effectief is, terwijl Instagram voornamelijk op consumenten gericht is. Het duidelijk bepalen van jouw doelgroep is daarnaast essentieel om de “tone of voice” van al jouw social media uitingen te bepalen. Tieners worden bijvoorbeeld graag aangesproken met “je” of “jouw” terwijl je bij bedrijven soms beter “u” kunt gebruiken. 

#2 Doel bepalen

Zoals eerder gezegd wordt social media vaak gebruikt om aan de branding van een bedrijf te werken. Dat wil zeggen: hoe mensen een bedrijf zien. Afbeeldingen, kleurgebruik en teksten dragen onder andere bij aan de branding van een bedrijf. Natuurlijk wil je als bedrijfseigenaar meer uit al die social media inspanningen halen, zoals het verhogen van het aantal websitebezoekers of het genereren van meer leads. Het is belangrijk om dit vooraf te bepalen omdat je hier bij het uitwerken van jouw posts rekening mee kunt houden door bijvoorbeeld de juiste call-to-actions toe te voegen. 

#3 Uitwerken & plannen 

Nu je duidelijk vast hebt gelegd wie je wilt gaan bereiken en wat het doel gaat zijn van jouw aanwezigheid op social media, kun je aan de slag met het uitwerken van je posts. Het is slim om hierbij een planning op te maken en vooruit te werken. Zorg dat de posts goed bij elkaar aansluiten en dat je dezelfde schrijfstijl gebruikt. Je kunt ook vooraf een brandbook opstellen om de stijl vast te leggen! 

#4 Meten is weten

Een belangrijke regel: meten is weten! Soms denken we te weten wat onze doelgroep leuk vindt, maar blijkt het tegenovergestelde waar. Social media platforms zoals Facebook, Instagram en LinkedIn bieden tools en metrics om de effectiviteit van jouw posts te meten. Een metric voor succes kan bijvoorbeeld het aantal likes, reacties of shares op een post zijn. Je weet dan welk type posts interessant zijn en kunt hier in de toekomst rekening mee houden. Daarnaast kun je bijvoorbeeld kijken welke posts de meeste website bezoeken hebben gegenereerd. Handig om te weten voor je weer terug naar de tekentafel gaat! 

Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om je social media uit te besteden door een professional! Het succesvol bijhouden van social media is namelijk moeilijker dan dit in eerste instantie lijkt en het uitbesteden hiervan scheelt je een hoop tijd en stress. Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem dan een kijkje op onze social media pagina of neem contact met ons op. We gaan er dan samen voor zorgen dat jouw bedrijf succesvol wordt op social media!

DEEL DIT BERICHT

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Gerelateerde berichten

Recente berichten

GRATIS kerstkaart design in jouw huisstijl

Nu oktober alweer op zijn einde loopt staan de feestdagen voor de deur. Dé ideale kans voor klantbinding en het versterken van de band tussen jou en je klanten! Door

Offline marketing: tips, tricks & voorbeelden

In een wereld waarin digitalisering een steeds grotere rol speelt, leggen veel bedrijven de focus op online marketing. Daarbij vergeten we soms de kansen die offline marketingmiddelen ons bieden. Heb

Maak een contentplanning: handige tips & tools!

Als je met jouw bedrijf actief inzet op social media is het hebben van een contentplanning geen overbodige luxe. Een contentplanning is een handige planning voor alle (online) content. In