Favorieten, Featured, Marketing

SEO: Wat is dat?

De term SEO is een bekend begrip in binnen het marketing vakgebied en daarnaast onlosmakelijk verbonden aan webdesign. Veel mensen lopen echter met de vraag: Wat is SEO? In deze blog leggen we je uit wat SEO precies inhoudt en wat hier allemaal bij komt kijken!

Wat is SEO?

De term SEO is een afkorting voor “Search Engine Optimization” en heeft, zoals de term al verklapt, te maken met het optimaliseren van jouw vindbaarheid in zoekmachines als Google en bijvoorbeeld Bing. De afkortingen SEO en SEA worden nogal eens door elkaar gehaald maar hebben 1 belangrijk verschil. Daar waar het bij SEA gaat om “advertising” en daarmee het betaald verhogen van de vindbaarheid, draait SEO om organische vindbaarheid. Er wordt dus in principe niet voor betaald.

Hoe verbeter ik de SEO-positie van mijn bedrijf?

Search engine optimization draait dus om het verbeteren van de vindbaarheid in zoekmachines. Veel bedrijven willen dit daarom graag optimaliseren. Er zijn een aantal zaken die bijdragen aan een verbeterde SEO-positie:

  • URL-structuur
  • Paginatitels
  • Pagina omschrijving
  • Google mijn bedrijf
  • Mobielvriendelijkheid
  • Websitesnelheid
  • Blogfunctie
  • Linkbuilding

#1 URL structuur

Kies voor een korte, duidelijke URL voor jouw website. Het word afgeraden om tekens te gebruiken en juist aangeraden om ook relevante zoekwoorden te gebruiken in jouw URL.

#2 Paginatitels & pagina omschrijving

Ook wel meta titels en meta omschrijvingen genoemd. Deze stel je zelf in voor iedere pagina van jouw website. De vuistregel voor paginatitels is als volgt: gebruik tussen de 40 en 70 tekens, zorg dat het duidelijk is waar de pagina over gaat en probeer relevante zoekwoorden te gebruiken. De meta omschrijving bevat maximaal 155 zoekwoorden. Probeer hierbij ook de interesse van jouw (potentiele) klant te wekken.

#3 Google mijn bedrijf

Naast extra geloofwaardigheid zorgt Google Mijn Bedrijf dus ook voor betere vindbaarheid. Je kunt hierbij onder andere contactgegevens, website URL, bezoekuren en nog veel meer bedrijfsinformatie delen.

#4 Mobielvriendelijkheid

Google waardeert mobielvriendelijke websites meer dan websites die niet geschikt zijn voor mobiele apparaten. Je scoort dus meer “SEO punten” met een mobielvriendelijke website. Om deze reden is een mobielvriendelijk design ook een standaard onderdeel van de pakketten bij New Era Media!

#5 Website snelheid

Google is nu eenmaal streng. Een snellere website scoort beter dan een trage website. Het is daarom essentieel om ervoor te zorgen dat jouw website goed scoort op gebied van snelheid. Je kunt dit onder andere doen door afbeeldingen en teksten te comprimeren.

#6 Blogfunctie

Een blogfunctie is om twee redenen een waardevolle toevoeging aan jouw SEO-strategie. Allereerst laat je hiermee aan Google ziet dat je nog hard aan jouw website werkt, wanneer je continu zaken aan het toevoegen bent. Dat vinden ze nu eenmaal heel prettig. Daarnaast zijn blogs de ideale manier om relevante zoekwoorden in te verwerken. Als hovenier deel jij bijvoorbeeld blogs over tuinieren, tuintrends en handige tuinartikelen in jouw blog. Dat betekent dat mensen die op Google zoeken naar tuintrends een grotere kans hebben om bij jouw bedrijf terecht te komen. Dat wil toch iedereen?

#7 Linkbuilding

Het laatste onderdeel van SEO is linkbuilding. Websites waarnaar veel wordt gelinkt door andere websites worden door Google als waardevoller gezien. Om te beginnen met linkbuilden kun je bijvoorbeeld linkjes naar jouw websites plaatsen op social media kanalen. Het is echter wel belangrijk om te onthouden dat bij linkbuilding kwaliteit misschien wel belangrijker is dan kwantiteit. Één linkje van een hele betrouwbare en populaire websites kan bijvoorbeeld meer waard zijn dan meerdere linkjes van subdomeinen die je hebt aangemaakt.

TIP: Nu je aan de slag gaat met het optimaliseren van jouw vindbaarheid in zoekmachines is het belangrijk dat je deze laatste tip tot je neemt: SEO is niet iets waar je direct resultaat uit kunt halen, maar echt iets voor op de langere termijn. Ben dus niet teleurgesteld als jouw website niet direct hoger scoort. De aanhouder wint!

Heb je vragen over SEO of wil je weten hoe de SEO van jouw bedrijf verbeterd kan worden? Neem dan contact met ons op.

DEEL DIT BERICHT

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Gerelateerde berichten

Didy van Belkom

ONLINE MARKETEER

Als Online Marketeer help ik jou bij het oplossen van online marketing vraagstukken! Voor en strakke content planning, pakkende website teksten en goede SEO instellingen ben je bij mij aan het juiste adres. In de blogs deel ik mijn kennis met je!

Categorieën
Onze favorieten
Sponsor

HIER JOUW ADVERTENTIE?

Explore