Marketing, Favorieten, Featured

Wat is een brandbook en welke onderdelen mogen niet ontbreken?

Dat eenheid en samenhang essentieel zijn voor de branding van ieder bedrijf, weten we bij New Era Media als geen ander. Branding zorgt voor herkenning en overtuigingskracht. Maar hoe zorg je ervoor dat alle uitingen van jouw bedrijf overeenstemmen én dat al jouw medewerkers hiervan op de hoogte zijn? Simpel: met een brandbook! In deze blog vertellen we je wat een brandbook precies is en welke onderdelen niet mogen ontbreken in jouw eigen brandbook!

Wat is een brandbook?

Een makkelijke manier om visueel weer te geven wat jij met jouw bedrijf uit wil stralen is door middel van een brandbook. Je kunt hierbij kiezen voor een fysieke of een digitale variant welke je kunt verspreiden onder medewerkers!

Wat staat er allemaal in een brandbook?

Wil jij zorgen voor een ijzersterke identeit voor jouw bedrijf? Dan mogen onderstaande onderdelen niet ontbreken in jouw brandbook!

#1 Missie, visie en bedrijfsomschrijving

Om de juiste tone of voice te vinden is het essentieel om op papier te zetten waar jouw bedrijf voor staat. Dit kun je doen door middel van een korte bedrijfsomschrijving en het uitwerken van de missie en visie van jouw bedrijf. Het verschil tussen de missie en visie? Simpel! Een missie is waar jouw bedrijf voor staat en de visie is waar je voor gaat!

 #2 Lettertypes

Teksten komen voor op veel verschillende kanalen: de bedrijfswebsite, social media kanalen, e-mail nieuwsbrieven en bijvoorbeeld flyers. Wel zo netjes als je overal dezelfde lettertypes gebruikt. Maak hierbij onderscheid in lettertypes voor koppen, subparagrafen en hoofdtekst.

#3 Kleurgebruik

In logo’s, op websites en op social media kanalen wordt veel met kleuren gewerkt. Om eenheid te creëren (en ervoor te zorgen dat jouw Instagram pagina geen circus wordt) gebruik je overal dezelfde kleuren. Gemakkelijk is daarom om te werken met kleurcodes. Kies voor basiskleuren en eventuele extra kleuren.

#4 Logo’s

Ieder bedrijf heeft een logo! Dat is nu eenmaal het kenmerkende aspect van jouw bedrijf én marketingkanalen. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je verschillende versies van jouw logo gemaakt hebt. Deze worden ook allemaal in het brandbook vermeld. Het is namelijk een beetje slordig als jij degene bent die een oud logo in een facebook post vermeld.

#5 Optioneel: social media voorbeelden

Om ook eenheid uit te stralen op social media, kun je ervoor kiezen om gebruik te maken van templates. Tip: maak een overzicht van alle social media kanalen waar jouw bedrijf actief op is en zet de afmetingen van deze afbeeldingen in je brandbook. Dat scheelt een hoop zoekwerk.

Met deze tips ben jij klaar om aan de slag te gaan met jouw eigen brandbook! Kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!

DEEL DIT BERICHT

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Gerelateerde berichten

Didy van Belkom

ONLINE MARKETEER

Als Online Marketeer help ik jou bij het oplossen van online marketing vraagstukken! Voor en strakke content planning, pakkende website teksten en goede SEO instellingen ben je bij mij aan het juiste adres. In de blogs deel ik mijn kennis met je!

Categorieën
Onze favorieten
Sponsor

HIER JOUW ADVERTENTIE?

Explore